top of page

החונכות האישית

"לחנוך את נפשו של הילד זה לשחרר אותו מהמושכות ולתת לו לרוץ חופשי כדי שיחקור ויגלה במה הוא טוב ומה מעניין אותו ומה הוא רוצה.

במילים אחרות, ימצא מי הוא…"  

ג'ויס קורטק פטרול

Open Hands Icon

החונכות האישית היא מרכיב מרכזי בחינוך הדמוקרטי ובבית הספר. החונכות מושתתת במהותה על קשר אישי בין חונך מבוגר לילד, קשר דיאלוגי ודינאמי. חונכות אישית מאפשרת מפגש בין ילד לבין איש צוות האחראי להכיר אותו לעומק וללוות אותו בדרכו, לחזק אותו, ולהיות עבורו דמות תומכת, מגינה ומתווכת. החונך עוקב אחר התהליכים שהילד עובר עם תלמידים ואנשי הצוות האחרים, ונמצא בקשר אישי עם ההורים בכל הקשור לילדם בבית הספר ומחוצה לו.

 

החונכים האישיים נבחרים על-ידי הילדים בתחילת השנה, לאחר תקופת היכרות. החונכ/ת מלווה את הילד/ה בתהליכים, בהחלטות ובלבטים – מההיבטים החברתיים, הרגשיים והלימודיים. החונכ/ת מרכז/ת את המידע הקשור בילד/ה, ועומד בקשר דיאלוגי עם ההורים ועם כל הדמויות אותם הילד פוגש בביה"ס. במרכז החונכות עומדים מפגשי החונכות, מפגשים אישיים שבועיים הקבועים במערכת.

תחום החונכות מרוכז ומלווה ע"י רכז החונכים, במסגרת תפקידו הוא עוסק במתן מענה מקצועי וליווי שוטף של החונכים בשגרה ומול דילמות שעולות, הכשרה והשתלמות שנתית בנושא החונכות, תהליכי תיעוד ובקרה ועוד.

 

"לילד הייתי נותן כנפיים, אך משאיר אותו ללמוד לעוף בעצמו..."

גבריאל גרסיה מארקס

חונכות - למה בכלל? ומהי התפיסה החינוכית בבסיסה?

ואיפה עוד? בבית!

מושג מרכזי בעבודתו של החונך היא המשולש: מבוגר- חונך- ילד.

הקשר הינו קשר בין כל הקודקודים במשולש, הכל בצורה דיאלוגית ועם ניסיון כנה לדבר כמה שיותר עם הילד ולא מעליו או ללא ידיעתו.

הקשר בין ההורה לילד הוא ברור ואחד מתפקידי החונך הוא לעזור להורים להבין את הדיאלוג המצופה מהם בבית הספר הדמוקרטי (למשל בבחירת המערכת), הקשר בין החונך לילד אמור להתרחש בשגרה היום-יומית של בית הספר כשעם הזמן אמור להתעצם האמון בין הצדדים ובעקבות כך הדיאלוג. הקשר בין החונך לילד אמור להיות גם שיקוף דו צדדי של התהליכים שעובר הילד מול עצמו ומול בית הספר.

העבודה כאן איננה רק של החונך. האחריות לקיום המפגשים השבועיים ולתקשורת היא גם על הילד, כחלק מתהליכי ההעצמה שאנו עורכים בבית הספר אנו מצפים מהם לקחת אחריות על הזמן שלהם ועל התהליכים שחשובים להם (כשאנו משתמשים מן הסתם בשיקול דעת על פי המקום הרגשי והלימודי בו נמצא כל ילד).

ישנה אחריות לא קטנה גם על ההורים עצמם (כן! אתם!)

 

אחריות ההורים מתחלקת לשלושה סוגים עיקריים:

  • עזרה ותמיכה לילד\ה בארגון וברכישת הרגלים של תלמידאות- עבודה עם יומן, סידור התיק על פי המערכת בשעה קבועה כל ערב, שמירה על ציוד, הגעה בשעה הנדרשת לבית הספר עם כל הציוד הדרוש והלבוש המתאים לעונה.

  • קשר מתמיד עם החונך- קשר זה איננו רק באחריות החונך ועל ההורים ליצור קשר עם החונך בדרכים שסוכמו ביניהם (מייל, טלפון) כל זמן שאינם מרגישים בקיא בקיאים בתהליכים שעובר הילד בבית הספר מבחינה חברתית, רגשית או לימודית (אבל בלי להגזים - לא כל יומיים - יש לנו מספיק עבודה!?...).

  • תקשורת עם החונך והעברת מידע או שיקוף של דברים שקורים בבית ובשכונה, מידע שעובר מהילד לגבי הנעשה בבית הספר או דברים שאתם שמים לב אליהם וחשוב שנדע אותם.

 

למעשה, החונך הוא איש הקשר העיקרי של בית הספר עם משפחת התלמיד, כשבמשך השנה ישנן 3 פגישות קבועות- תיאום ציפיות ובניית מערכת, שיחות מחצית ושיחות סיכום שנה. בנוסף לכך החונך-האישי ישמש כגורם אחראי אשר יתאם ויתווך להורים את העשייה והתקשורת במידת הצורך (משברים רגשיים, לימודיים) ובמצבים הדורשים התערבות משפחתית.

 

 

אריק בר-נס מסביר:
 

החינוך  הדמוקרטי מבוסס על תפיסה ערכית הרואה בכבוד האדם באשר הוא – ערך מכונן ומוביל בחברה. ערך כבוד האדם הינו ערך הכולל צדדים מעשיים שונים אשר אנו רוצים להעמיק בהם עם הילדים:

  • הוקרת השונות והייחודיות המצויה  בכל אדם.

  • מתן  שוויון הזדמנויות לכל אדם לממש את היכולות הגלומות בו.

  • מתן ביטחון ובמה לכל ילד- הן במובן הרוחני והן במובן הגשמי .

 

החינוך הדמוקרטי מתרגם עולם ערכים זה לעולם המעשה החינוכי:  מרכיב מרכזי במערכת הבית ספרית הינו מערך החונך האישי אשר במהותו מושתת על קשר אישי בין חונך מבוגר לילד, קשר דיאלוגי ודינאמי.

 

תפקיד החונך

החונך מלווה את כלל התהליכים שעושה הילד בבית הספר- החל מקביעת המערכת, דרך התמודדות עם אתגרים רגשיים חברתיים ולימודיים ועד התמודדות עם רגשות ומחשבות הקשורות לבית.

ליווי זה מאפשר תמיכה רגשית, חברתית וקוגניטיבית המאפשרת העצמת הילד הנחנך. זהו ליווי העוזר לילדים ומקל עליהם בהתמודדותם עם מצבי חיים שונים תוך כדי עבודה משותפת על בניית כוחות פנימיים ורכישת מיומנויות חברתיות שונות.

החונכות האישית מתבססת על מערכת קשרים אישית, דיאלוגית, מכבדת ומכילה המאפשרת לילד חיפוש אישי, התנסות וצמיחה במרחב מגונן ובטוח. בעקבות תהליך זה משפר התלמיד את דימויו העצמי, מאמין ביכולותיו, מביאם לידי מימוש, משפר את הישגיו הלימודיים והאישיים ומתווה את שייכותו לחברה וחלקו בה.

איך, איפה ומתי?

החונכות היא מרכיב המוטמע במערכת הבית ספרית ושותפים לו כלל חברי הצוות החינוכי. החונכות לא מתרחשת רק בפגישה השבועית אלא ממשיכה במפגשים של החונך עם הילד בשגרה היום-יומית בבית הספר, בדיווחי המורים על כל ילד לחונך, במפגשי הבוקר וסיכום היום ובקשר השוטף עם ההורים.

העבודה המבוססת על החונכות האישית יוצרת מרחב חינוכי הפועל ומדבר את שפת החינוך הדמוקרטי בכל מרחבי העשייה והלמידה של בית הספר –  לימודיים וחברתיים כאחד, כאשר בכל מקרה קיים איש צוות אחד לפחות שאמור לראות את הילד בצורה הוליסטית ולהבין מה מניע אותו ומה מעכב אותו בחייו ובהתנהלותו בבית הספר.

 

ואיך עושים את זה?

אין ארגז כלים אחד מלבד השיח הדיאלוגי - זה שהוא בגובה העיניים ודורש אמון רב משני הצדדים. יש חונכים שמאמינים בשיחה פשוטה, יש כאלו שמעדיפים לשוחח תוך כדי טיול בכפר ויש כאלו שמעדיפים לנהל שיחה תוך כדי משחק קלפים כזה או אחר.

שיטה נוספת להעצמת נקודות החוזק של הילד ובטחונו העצמי הוא לעבוד בפגישות החונכות על פרויקט אישי במרכז אומנות או במסגרות אחרות ותוך כדי כך לנהל את השיח השוטף.

השיח שלנו משתנה מחונך לחונך ובמהלך השנה אנו מתמקדים במגוון תהליכים ובוחנים שיח ועשייה על פי יעדים עם כל ילד.

bottom of page