top of page

ילדים מספרים: יש לנו שיעורים מיוחדים, לא רגילים

האם אתן חושבות שכדאי לילדים אחרים לבוא ללמוד במקום לגדול? מעין: כדאי כי טוב לנו כאן. ואפשר לבחור את השיעורים שאתה רוצה ללמוד. חברות שלנו מבתי ספר אחרים מקנאות בנו כי יש להן שיעורים שהן ממש לא אוהבות ואצלנו הן היו יכולות לבחור את מה שהן כן אוהבות. הילה: כדאי ללמוד אצלנו כי ככה אתה יכול לשלוט במקצועות שאתה לומד ואם אתה מצטיין במיוחד במקצוע מסוים יכול להיות שתוכל ללמוד אותו עם כיתה גבוהה יותר. וגם להיפך.

מעין: בית הספר קטן וכיף ללמוד בכיתה קטנה ואז אפשר להתקדם בקצב מהיר בחומר, ויש פחות שעות בשבוע בכל מקצוע ואז יש זמן לשיעורים מעניינים אחרים.


ואם הן לא אוהבות חשבון או מדעים או שפה? אז מה עושים? מעין: הילדים שבאים לבית הספר צריכים להיות אחראים ולבחור גם את מה ש”צריך” ואת השיעורים “שהם חשובים”. וגם בטח ההורים והחונך יגידו להם שזה חשוב. הילה: יש לנו שיעורים מיוחדים, לא רגילים. יש למידה כיפית. למשל בשיעור "שרוליק במנהרת הזמן" עשינו ממש הצגה של האם להעלות את יהודי תימן לארץ או לא, ולא סתם למדנו בכיתה וכתבנו במחברת. מעין: ובשיעור "המדריך למהפכה" למדנו על מהפכת הדפוס. אריק נתן לכל קבוצה משימה כמו להכין דגם של מכונת הדפוס ולכתוב כתבה על איך בנינו אותו או לחקור על החיים הפרטיים של גוטנברג. הילה: וגם אפילו יוצאים מבית הספר לפעמים לפעילות בכפר הירוק מעין: וגם יוצאים מהכפר לסיורים. למשל בשנה שעברה בשיעור "בעזרת השם" שהוא שיעור על הדתות בעולם נסענו ליפו וביקרנו במסגד ובכנסייה.


ולמה עוד כדאי ללמוד כאן? הילה: בבית הספר אתה יכול להשפיע על התקנון ולבטל חוקים שאתה לא רוצה ולהציע חוק שאתה רוצה מעין: לדוגמא לפני שנתיים הצעתי שגם במחצית השנה תהיה "תקופת טעימות" ואפשר יהיה לנסות שינויים במערכת לפני שמחליטים עליהם. וההצעה הזאת התקבלה. לעומת זאת בשנה שעברה הצעתי עם חברה שיהיה יום חופש לילדים פעם בשנה. וזה לא התקבל. כיף גם שהיום מתחיל במפגש בוקר ולא ישר מתחילים ללמוד ישר כשמגיעים. אתן חושבות שיש ילדים שיהיה להם קשה פה? מעין : יש ילדים שהם לא מספיק אחראים כדי לעמוד בהחלטות שלהם. ואז? הילה: יש את החונך האישי שנפגש עם הילד ודואג לו כל השנה. הוא יוודא שהילד יכנס לשיעורים ויראה שהילד נהנה מהשיעורים ויעזור לו. מה אתן לא אוהבות? מעין: לי אין יש ילדים אחרים שלא אוהבים את שיעור שפה. ואחרי כיתה ו'? אתן רוצות לעבור לבית ספר דמוקרטי או לרגיל? מעין: כן לדמוקרטי. יהיה לי קשה לוותר על הבחירה הילה: וגם על שעת חונכות. זה דבר שמאוד חשוב לי. וגם אני חושבת שמבחנים זה מיותר ואת ההערכה אפשר לכתוב במילים. אצלנו המורים כותבים האם לדעתם יש במה להשתפר ובמה אנחנו טובים, ולא רק בקשר לשיעור ולחומר גם איך אנחנו מתנהגים ואיך אנחנו מתייחסים לחברים.

bottom of page